Taroteilles / Tarotales

… příběhy tarotu marseilleského s vervou a vorvaněm (tarot[mars!]eilles / taro-tales)

Dvorní karty, čtyři živly, čtyři světy

leave a comment »

Dvorní karty se nejčastěji považují za kombinaci dvou živlů, případně se přiřazují k písmenům Božího jména IHVH a následně se kladou do souvislosti se čtyřmi úrovněmi Stromu Života. Ne vždy byly postavy řazeny stejně, ne vždy byla hierarchie stabilní. V Riderově-Waiteově balíku podle signatur řádu Golden Dawn se nejčastěji přiřazuje následovně:

  • Král – Oheň, svět emanace (Acilut)
  • Královna – Voda, svět utvářený (Beriah)
  • Rytíř – Vzduch, svět formovaný (Jecirah)
  • Páže – Země, svět stvořený (Ašijah)

Podle toho se pak přiřazovala k figurám i písmena jména Božího – IHVH, kde I představuje Oheň emanace, H přijímající a utvářející Vodu, V pak formující Vzduch a poslední H stvořenou a hotovou Zemi.

Základní povaha figury je pak kombinována ještě s insignií, tedy živlem, kterým vládne, nebo jehož je ztělesněním. A tak třeba Páže Mincí vidíme jako Zemi Země, Rytíře Holí jako Vzduch Ohně (Oheň ztělesněný ve Vzduchu). Tyhle hrátky asi není nutno příliš představovat, lze je najít snad v každé knížce o tarotu.

Různí autoři s přiřazením různě hýbali. Třeba Crowley řadí Rytíře k Ohni pro jejich dynamiku (dnes stejně tak třeba Jodorowský), pro ženskost Země pak Pážata přejmenovává na Princezny a pro nezralost (protože Ohněm je zde Rytíř) pak Krále přejmenovává na Prince, které řadí ke Vzduchu.

atouts_13Když se podívám na svůj Nobletův balík a jeho rytíře, napadá mne jedna věc. Rytíři jsou zde jediní, kdo jede po skutečné Zemi, jejíž barva byla ve středověku brána jako černá (vizte arkánum XIII – Smrt). Země představovala ve středověku hlavně fermentace schopnou látku. Samozřejmě si lze vzpomenout na Primu Materii a na vše s ní spojené.

Kůň byl odjakživa symbolem instinktů, těla, naší animality a volnosti, patřící bytostně k Zemi a tělesnému životu. Kdo se potom vlastně na Stromu života formuje? Kdo koná ve světě? Formuje se přece Páže v Rytíře, který koná udatné činy. Jako jediný je Rytíř neklidný, nerozvážný, nemeditativní. Je jako my, když se honíme za všedními starostmi a radostmi. Navíc Acilut bývá také označován jako „svět činů“, místo, kde se koná.

four-knights

Je to jen nápad, který moc neznamená. Je to ale také ukázka toho, jak se dá o věci přemýšlet. Takovou věc vám při tarotových dobrodružstvích vřele doporučuji! Zaběhaná přiřazení, která se dodnes používají, tedy signatury řádu Golden Dawn, jsou v praxi považovány za dogma. Málokdo se ptá, jak k tomu Mathers nebo třeba Crowley vlastně došli. Šlo o zření? O studium hermetismu? O abstrakci? A nebo o nutnost nějak to dát do kupy, aby to ladilo s názorem?

Když se podívám na Nobletův balíček (ten, který zde používám – je to nejstarší Marseilleská verze tarotu), můžu se odvážit tvrdit, že v současnosti nediskutované přiřazování je jen věcí syn-etickou – tedy že je to prakticky věc dohody. Když si představím, jak k rytířům přistupuje třeba Joan Bunningsová (nejoblíbenější autorka učebnice pro začátečníky s Rider-Waite tarotem), musím říct, že řazení rytířů k Zemi není od věci. Podle ní jsou totiž plni extrémů, jsou buď/nebo, jsou vlastně jako my lidé, nevyrovnaní a neustále se za něčím pachtící.

Celé přiřazování něčeho k něčemu ale zas a znovu bude tarotu ubližovat! Proč? o tom vám povím v dalším článku…

Reklamy

Written by Honza Hejzl

9 ledna 2009 na 20.00

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: