Taroteilles / Tarotales

… příběhy tarotu marseilleského s vervou a vorvaněm (tarot[mars!]eilles / taro-tales)

Tarot VI – nádobíčko

leave a comment »

Chceme-li se bavit o Malých kartách, musíme se zaměřit na dvě hlavní věci – na to jak vykládat jednotlivé náčiní na nich vyobrazené (jeho vlastní význam) a na to jak si poradit s počty onoho náčiní. Na první uvedené, význam nádobíčka, se podíváme teď, na druhé, tedy počty, příště.

Nemám moc rád, když se na jednotlivé řady karet (suits) pohlíží jednoduše jako na živly. Tím si upíráme celou středověkou symboliku (hodně hezky o tom pojedává J. M. David). Vždy se vyplatí dívat se na karty bez zbytečného abstraktního pozadí. Takový pohled nám sjedná přístup k další představivosti. Zde se opět dostáváme k nutnosti kombinovat a hrát si jak s obecně známými významy, tak s našimi vlastními asociacemi.

Vemte si takový meč. Hodně vykladačů jednoduše uvede vzdušný živel a hotovo – a k tomu v návaznosti intelekt, myšlení, konstruktivismus, ego a jeho vzdušné zámky, schopnost efektivní volby atd. atp. etc. Ale s prominutím, v takovém případě se už nebavíme o meči ale o něčem, co chceme, aby meč byl. Co je to meč a k čemu slouží?

espee2

  • v první řadě je to zbraň
  • k útoku
  • k obraně
  • vytváří respekt
  • rozsekává (odtud roz-um, tedy intelekt a myšlení, které rozděluje)
  • napravuje neřád
  • když bereme do ruky meč, budeme jednat

Z toho vidíte, že symbolika meče může být velmi široká a různorodá podle kontextu. Může to být symbol jakéhokoliv jednání (roz-hodného, protože jednání mečem zpravidla nejde vrátit). Může to být ale také symbol pomoci ze zálohy, nebo konečného dojednání smíru, spravedlnosti. (I Spravedlnost má krom vah ještě meč.)

Každopádně zůstává zbraní a pokud tedy vidíme někde meče, dá se soudit, že zde dochází tak trochu k dramatu, k vyjádření emocí, vášní či potřeb, které nás nutí jednat a nějak se k situaci postavit (i zbabělec utíká s mečem, byť ho cestou může zahodit). Na většině karet však vidíme meče, jejichž podobu musíme trochu hledat – jsou podobné propleteným kynžálům. A tak nemusíme zůstat jen u meče jako zbraně, ale můžeme si hrát s představivostí. Meč je přece také dlouhý kus kovu, stejně jako  například mříž, kterou jako bychom skutečně třeba na osmičce mečů spatřili, jak obklopuje nežný kvítek (mříž, horda biřiců kolem princezny, naše radost obklíčená chladnou ocelí intelektu?)

Podobně si můžeme představit kalich, pohár.

coupe4

  • uchovává vláhu, tekutinu
  • s jeho pomocí pijeme
  • můžeme do něj i něco schovat
  • je to vlastně skrytý prostor k uchování něčeho
  • má-li kalich víčko (vizte třeba kalichovou královnu či eso – monstranci), může skrývat cokoliv od svátosti po jed
  • poháry a pitivo slouží k podpoře mezilidského sdílení

Můžeme pokračovat donekonečna. Hlavní úlohou kalichu je sprostředkovat nám vláhu / pití, která se skrývá v nitru. Odtud spojení kalichu s moudrostí a niterností. A tak si stačí při výkladu vzpomenout na všechny tyhle věci a srovnat je s tím, jak se vám otázka a kontext jeví. Samozřejmě, nic nebrání tomu si vzpomenout na legendy o Grálu a na veškerou náboženskou symboliku kalichu. Ale vždy je dobré dívat se také svýma očima…

Jak vidíte, nemusíme používat abstraktní pojmy, abychom se dobrali k významu malých karet. Převádět všechno na Ducha (zbytnělou intelektualizací) je výdobytkem až moderní doby. Měli bychom taky dávat prostor Duši s její lidskou a obyčejnou představivostí.

Written by Honza Hejzl

13 října 2008 na 11.46

Napsat komentář